Ruskovilla
Historien om finske Ruskovilla Det hele begyndte med et par, en varebil og viljen til at gøre verden til et bedre sted med naturlige fibre. Det blev starten på den familiedrevne virksomhed, den første til at lancere tøj lavet af økologiske naturfibre på det finske marked. Over fyrre år senere er der efterspørgsel efter produkterne fra lande så langt væk som Japan, Australien og Nordamerika.Uden forudgående erfaring i tøjindustrien rejste parret til Sverige for at studere. De vendte tilbage med en varevogn fyldt med brugte maskiner og hovedet fyldt med ideer. Mauno tegnede det originale logo, som kun er blevet ændret en smule gennem årene, i efteråret 1981 til den første butiks udstillingsvindue.ET RIGTIG FAMILIEDRIVET VIRKSOMHEDPå grund af stor efterspørgsel blev sortimentet hurtigt udvidet til at omfatte tøj til voksne og børn. Lokalerne blev skiftet flere gange til større i nærheden af Artjärvi centrum.“I begyndelsen havde vi ikke vores egen mønstermager til at designe nye produkter, men den nyuddannede tøjindustriprofessionelle Tuula Hepola kom os til undsætning. Hun designede mange af vores succesfulde produkter, såsom overalls til babyer og børn, en udendørs undertrøje, tilbehør og varmebukser. Hun deltog også i processen med at skabe vores første produktkataloger og brainstormede VillaVauva-brochuren,” husker Anneli med glæde. I dag er Tuula og hendes familie ansat i Ottobre-mønstermagasinet, som udgives i Finland og 140 andre lande i otte forskellige Sprog.”I begyndelsen af 1990'erne kom min svigersøn Ossi Näkki bare for at hjælpe, da vi fik travlt. Han endte med at blive, og tiltrådte som administrerende direktør i 1999. Samme år lancerede vi vores første netbutik sammen med postordre og detailhandel. I mellemtiden er min datter Leena Näkki ansvarlig for produkterne, så det her er virkelig en familiedrevet virksomhed,” forklarer Anneli.EN PIONEER INDEN FOR ORGANISKE MATERIALERI årenes løb har Ruskovilla været en rigtig pioner inden for den finske tøjindustri: det var det første, der introducerede tøj lavet af økologisk merinould, bomuld, merinouldfleece, silke og silkeuld ikke kun til Finland, men ofte også til Nordiske lande.“Jeg er vokset op på en gård, så for mig er vigtige værdier i ledelsen af Ruskovilla at leve i balance med naturen, finsk arbejde, at gøre tingene rigtigt første gang, frem for alt at bruge værdifulde materialer så præcist som muligt i produktionen. I dag er vi glade for at have kunder, hvis familier har brugt Ruskovilla i flere generationer. Vores mål er, at kunderne skal finde det samme velkendte og højkvalitetsprodukt i vores sortiment år senere, men vi har også introduceret nye materialer og designs til udvalget. Jeg formoder, at det er årsagen til vores 40-årige succeshistorie,” siger Ossi Näkki.Fremtiden ser i øjeblikket lys ud for Ruskovilla. Virksomheden har ansat en yngre generation sammen med erfarne fagfolk for at lære hemmelighederne bag fremstilling af Ruskovilla-produkter. Forbrugerne er også blevet mere opmærksomme på alternativer til fast fashion. Anneli og Maunos værdifulde arv vil bringe virksomheden videre i de kommende år og årtier.
Historien om finske Ruskovilla Det hele begyndte med et par, en varebil og viljen til at gøre verden til et bedre sted med naturlige fibre. Det blev starten på den familiedrevne virksomhed, den første til at lancere tøj lavet af økologiske naturfibre på det finske marked. Over fyrre år senere er der efterspørgsel efter produkterne fra lande så langt væk som Japan, Australien og Nordamerika.Uden forudgående erfaring i tøjindustrien rejste parret til Sverige for at studere. De vendte tilbage med en varevogn fyldt med brugte maskiner og hovedet fyldt med ideer. Mauno tegnede det originale logo, som kun er blevet ændret en smule gennem årene, i efteråret 1981 til den første butiks udstillingsvindue.ET RIGTIG FAMILIEDRIVET VIRKSOMHEDPå grund af stor efterspørgsel blev sortimentet hurtigt udvidet til at omfatte tøj til voksne og børn. Lokalerne blev skiftet flere gange til større i nærheden af Artjärvi centrum.“I begyndelsen havde vi ikke vores egen mønstermager til at designe nye produkter, men den nyuddannede tøjindustriprofessionelle Tuula Hepola kom os til undsætning. Hun designede mange af vores succesfulde produkter, såsom overalls til babyer og børn, en udendørs undertrøje, tilbehør og varmebukser. Hun deltog også i processen med at skabe vores første produktkataloger og brainstormede VillaVauva-brochuren,” husker Anneli med glæde. I dag er Tuula og hendes familie ansat i Ottobre-mønstermagasinet, som udgives i Finland og 140 andre lande i otte forskellige Sprog.”I begyndelsen af 1990'erne kom min svigersøn Ossi Näkki bare for at hjælpe, da vi fik travlt. Han endte med at blive, og tiltrådte som administrerende direktør i 1999. Samme år lancerede vi vores første netbutik sammen med postordre og detailhandel. I mellemtiden er min datter Leena Näkki ansvarlig for produkterne, så det her er virkelig en familiedrevet virksomhed,” forklarer Anneli.EN PIONEER INDEN FOR ORGANISKE MATERIALERI årenes løb har Ruskovilla været en rigtig pioner inden for den finske tøjindustri: det var det første, der introducerede tøj lavet af økologisk merinould, bomuld, merinouldfleece, silke og silkeuld ikke kun til Finland, men ofte også til Nordiske lande.“Jeg er vokset op på en gård, så for mig er vigtige værdier i ledelsen af Ruskovilla at leve i balance med naturen, finsk arbejde, at gøre tingene rigtigt første gang, frem for alt at bruge værdifulde materialer så præcist som muligt i produktionen. I dag er vi glade for at have kunder, hvis familier har brugt Ruskovilla i flere generationer. Vores mål er, at kunderne skal finde det samme velkendte og højkvalitetsprodukt i vores sortiment år senere, men vi har også introduceret nye materialer og designs til udvalget. Jeg formoder, at det er årsagen til vores 40-årige succeshistorie,” siger Ossi Näkki.Fremtiden ser i øjeblikket lys ud for Ruskovilla. Virksomheden har ansat en yngre generation sammen med erfarne fagfolk for at lære hemmelighederne bag fremstilling af Ruskovilla-produkter. Forbrugerne er også blevet mere opmærksomme på alternativer til fast fashion. Anneli og Maunos værdifulde arv vil bringe virksomheden videre i de kommende år og årtier.